Bedrägerier mot äldre ökar – så skyddar du dig

Befogenhetsbedrägerier mot äldre har ökat kraftigt under 2023. Till och med augusti i år hade polisen fått in 5 312 anmälningar — vilket är 23 procent fler än vad som anmäldes under hela förra året. 

För varje enskild som drabbas innebär det stora ekonomiska konsekvenser då det ofta handlar om höga belopp. Under förra året uppgick brottsvinsterna till 340 miljoner kronor, en siffra som sannolikt kommer att överträffas under 2023.

Bedrägerier mot äldre genomförs ofta genom så kallad vishing. Det innebär att bedragaren ringer upp det tilltänkta offret och försöker lura denne genom att utge sig vara någon annan, exempelvis polispersonal, sjukvårdspersonal eller en banktjänsteman. 

Bedragaren vill exempelvis få tillgång till äldres kortuppgifter, inloggningsuppgifter, eller annan känslig information i syfte att komma över pengar. Många gånger är bedragaren väldigt övertygande och proffs på att få den brottsutsatte att lämna ifrån sig sina personliga uppgifter eller bankkoder. Men banker och seriösa företag ringer aldrig upp sina kunder och ber om deras uppgifter, därför ska man direkt lägga på luren.

Skapar skamkänslor

Ett exempel på ett vanligt bedrägeri är att offret blir uppringd av en datoriserad röst som påstår sig komma från svenska polisen och att det är något fel med ens nationella ID-kort. I slutändan är man ute efter att få tillgång till offrets uppgifter eller konto. Ett annat vanligt bedrägerisätt är sms som får en person att klicka på en länk för att sedan bli ombedd att lämna ifrån sig kortuppgifter på en falsk hemsida.

Förutom ekonomiska konsekvenser kan bedrägerier även skapa skamkänslor hos den utsatta som känner sig dum av att ha blivit lurad. Den som blir drabbad ska alltid polisanmäla. Det är också bra att prata med någon i sin närhet om vad man har råkat ut för eller vända sig till Brottsofferjouren för att få stöd.

Tips för att minska risken att bli lurad:

  • Lägg på luren vid minsta osäkerhet.
  • Lämna aldrig ut dina personliga uppgifter, lösenord eller koder på begäran.
  • Logga aldrig in med ditt BankID på uppmaning från någon annan.
  • Kontrollring till bank, polis, sjukvård eller företaget ifråga om du är osäker på vem du pratat med.
  • Kontakta omedelbart din bank om du tror du blivit lurad på bankuppgifter.
  • Begär legitimation på personen ifråga om du får besök och släpp inte in någon okänd i ditt hem.
  • Skaffa ett titthål och säkerhetsspärr till dörren.
  • Polisanmäl alltid om du utsatts eller misstänker att du utsatts för ett brott.

säkerhetskollen.se kan du läsa mer om den här typen av bedrägerier.