SSF och MSB samarbetar för ökad cybersäkerhet hos mindre företag

Har du koll

Digitala brott, informationsstölder och dataintrång har blivit en mörk del av vardagen för många svenska företag och organisationer. Nu startar därför Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Stöldskyddsföreningen (SSF) en kampanj för att stärka mindre företag i deras förebyggande informations- och cybersäkerhetsarbete. Samtidigt lanseras en ny företagssida på Säkerhetskollen.se med inriktning mot små och medelstora företag.

När 76 procent av svenska företag, enligt branschorganisationen Företagarna, anger att de har utsatts för IT-relaterad brottslighet är budskapet tydligt: ”Ha koll, ta kontroll” – ett avgörande steg för mindre företag i ett alltmer hotfullt digitalt landskap.

Med kampanjen vill SSF och MSB uppmuntra små- och medelstora företag i alla branscher att arbeta för att bli mer robusta och cybersäkra, och inse vikten av att vara en pålitlig leverantör för större aktörer. Cybersäkerhet är viktigt för hela affären, både i nutid och i framtid, och berör hela företag – styrelse, ledning samt anställda. 

På Säkerhetskollen kan nu företag direkt göra ett självtest för att utvärdera sin cybersäkerhet och därigenom få konkreta åtgärdsförslag. På Säkerhetskollen finns även varningar, guider, och flera tester för både ledning och anställda.

Det ikoniska ögat, den välkända logotypen från SSF, spelar en central roll i kampanjen och signalerar trygghet och vaksamhet. Kampanjen är utformad för att sticka ut i både rörliga och statiska kanaler och kommer att gå brett i media under perioden 7 november fram till 7 december 2024.

– Kampanjen är starten och en del av en bredare satsning tillsammans med MSB för att stärka cybersäkerheten hos mindre företag och allmänheten genom en utveckling av säkerhetskollen för företag, bland annat genom utveckling av tjänster på Säkerhetskollen som ”Testa ditt företags cybersäkerhet”, säger Thomas Bruhl, vd på SSF.

Målet med kampanjen ”Har du koll?” är att öka medvetenheten kring cybersäkerhetsfrågor och vikten av att skydda sin verksamhet bland mindre företag. På sikt vill kampanjen även bidra till en beteendeförändring, exempelvis i relation till implementeringen av den kommande cybersäkerhetslagen.

Läs mer på Säkerhetskollen Företag