Höstmörkret lockar tjuvarna – så skyddar du ditt fritidshus

Nu slår tjuven till mot fritidshuset!

Antalet anmälda inbrott i fritidshus är fram till och med september i år 2 053 st, vilket motsvarar nästan 230 inbrott i månaden. Särskilt drabbade är regionerna Syd och Väst, där man sett flest antal anmälningar och den största ökningen jämfört med förra året.

Höstmörkret närmar sig, och det är dags för många att stänga igen sina fritidshus inför vintern. Tjuvar slår gärna till under den här perioden, när stugor står tomma och obevakade. SSF Stöldskyddsföreningen ger därför viktiga råd om hur du kan minska risken för inbrott i ditt fritidshus.

– Det är klokt att redan nu tänka förebyggande, säger Lina Nilsson, rådgivningsexpert på SSF Stöldskyddsföreningen. – Ta med dig värdefulla saker hem och undvik att dra för gardinerna. Låt i stället några lampor med timer vara tända för att ge intrycket av att huset är bebott.

Vanligast stulna föremål i fritidshus 2023

Enligt polisen är det vissa föremål som är särskilt stöldbegärliga i fritidshus. Under 2023 toppades listan av: Motorsågar, batterier, skruvdragare, gräsklippare, rörsågar, yxor, högtalare, cyklar, TV-skärmar och bensin.

Grannsamverkan och andra åtgärder minskar risken

Att delta i Grannsamverkan är ett effektivt sätt att skydda sitt fritidshus. Det skapar en ökad vaksamhet i området och minskar tjuvens chans att agera ostört. Under höst och vinter kan det vara bra att samordna med grannarna för att hålla uppsikt över varandras fritidshus. Ladda ned Grannsamverkan här för iPhone, och här för android.

SSF bästa tips för att skydda ditt fritidshus:

• Förvara inga värdesaker i fritidshuset när du inte är där.
  • Starta eller delta i Grannsamverkan för att öka tryggheten i området.
  • Använd certifierade lås på dörrar, fönster och altandörr.
  • Dra inte för gardinerna så att det syns att inget värdefullt finns i stugan.
  • Skaffa timer till lampor inomhus för att ge ett bebott intryck.
  • Installera rörelsestyrd belysning på tomten så att tjuven syns.
  • Förvara verktyg och trädgårdsredskap inomhus eller i låst förråd.
  • Larm med kamera är ett bra komplement till certifierade lås.
  • Samarbeta med grannarna och överväg att sätta upp vägbommar och inhägnader för att begränsa tillgången till området.

Ta del av fler tips i vår guide – Säkerhet för fritidshus

För mer information och expertråd, kontakta:
Lina Nilsson, rådgivningsexpert på SSF Stöldskyddsföreningen
Tel: 08-123 456 78