Högsäsong för motorcykel- och mopedstölder

Vår och sommar är högsäsong för motorcykel- och mopedstölder. 70 procent av de anmälda stölderna av motorcyklar och mopeder 2022 gjordes under perioden april-september. Totalt under 2022 anmäldes 1 873 motorcyklar och 4411 mopeder stulna.

Antalet motorcyklar och mopeder som anmälts stulna har under de senaste åren minskat – med undantag för år 2020, då stölderna av motorcykel och moped ökade något. Förra året gjordes flest anmälningar i region Stockholm, men sett per 100 000 invånare anmäldes har flest mopeder stulna i region Väst under 2022.

Under april månad 2022 anmäldes 11 mopeder och 5 motorcyklar om dagen stulna i Sverige. Lina Nilsson, Rådgivningsexpert på SSF Stöldskyddsföreningen har ett viktigt råd till ägare av motorcyklar och mopeder inför våren och sommaren:

– Det är viktigt att låsa fast sin mc eller moped i ett fast objekt med godkända lås även hemma på tomten eller utanför lägenheten, vilket man kanske inte tänker på. Har man tillgång till ett garage med lås är det att föredra, säger Lina Nilsson.

Tips: Minska risken att utsättas för MC- eller mopedstöld:

• Lås din motorcykel med ett certifierat mc-lås i klass C eller hänglås och kätting i klass 3. För moped gäller låsklass B eller hänglås och kätting i klass 3. För äldre klass 2-mopeder krävs normalt ett lås, medan kravet på EU-mopeder är dubbla lås. Kontrollera vilka låskrav ditt försäkringsbolag har.
  • Lås fast motorcykeln eller mopeden i ett fast föremål, även hemma.
  • Parkera gärna där det är upplyst och folk i rörelse.
  • Märk delarna på motorcykeln eller mopeden. Det underlättar för polisen vid en eventuell identifiering av stöldgods.
  • Vid köp av en begagnad motorcykel eller moped, tänk på lagen om ”god tro”. Kontrollera med Larmtjänst om motorcykeln eller mopeden finns med i registret över stulna motorcyklar/mopeder.
  • Gör alltid en polisanmälan om din motorcykel eller moped blir stulen.
  • För dig som har en icke registreringspliktig moped är det viktigt att känna till ramnumret.

Mer tips på hur du skyddar din motorcykel eller moped hittar du här.

SSF Stöldskyddsföreningen är en oberoende ideell förening som sedan 1934 verkar för ett tryggare samhälle. Överskotten från våra produkter och tjänster återinvesteras i vårt ideella brottsförebyggande arbete. SSF ansvarar också för säkerhetskollen.se med aktuell information om digitala brott