Rådigt ingripande 2014

Jan Erik Hedvall har belönats för rådigt ingripande då han den 4 maj 2013 visade prov på bra civilkurage genom att med sin kamera dokumentera ett rån av en guldsmedsbutik på Sveagatan i centrala Borlänge.

Stipendiet på 5 000 kr delades ut i samband med Dansbandsveckan den 16 juli. Stipendieutdelare var Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, Sten Sabel vid Polismyndigheten Dalarna och Lotta Mauritzson på SSF.

Juryns motivering

Jan Erik Hedvall agerade snabbt och visade prov på bra civilkurage då han valde att med sin kamera mer eller mindre konfrontera två män som han förstod hade begått ett allvarligt brott. Han insåg att de båda misstänkta hade upptäckt att han bevakade deras flyktväg, men valde trots det att öppet visa att han inte tänkte ”titta bort”.

Jan Eriks bilder och hans övriga ingripande bidrog på ett förtjänstfullt sätt till att ett grovt brott kunde klaras upp, att rånbytet kunde återlämnas och att två gärningsmän blev lagförda.

Om rådigt ingripande

SSF Stöldskyddsföreningens lokalstyrelser delar tillsammans med Polismyndigheten varje år ut ett stipendium till någon som gjort ett rådigt ingripande som antingen hjälpt polisen till ett lyckat utredningsresultat, eller avvärjt eller minskat följderna av en brottslig handling.