ID-kapning
Publicerad: juli 11, 2019 (Senast uppdaterad oktober 8, 2020)Håll koll på dina id-handlingar och var noga med vem du ger känsliga uppgifter till. I vårt digitala samhälle är det viktigare än någonsin att vara mån om och jobba förebyggande mot id-kapning.
Kan jag få ersättning vid bedrägerier?
Som konsument har du bra stöd och hjälp i och med hemförsäkringen. De flesta kortutgivare ger dig också bra skydd om du skulle bli utsatt för bedrägeri.
Extraförsäkring mot id-kapningar – behövs det?
I de allra flesta fall är det onödigt. Din hemförsäkring och din kortutgivare ger dig redan ett motsvarande skydd.
Om du skulle ha tackat ja till en försäkring som du i efterhand inte vill ha, har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp, genom Distans- och hemförsäljningslagen. Det enda du behöver göra är att kontakta företaget och skriftligen meddela att du vill utnyttja din ångerrätt.
Distans- och hemförsäljningslagen gäller vid alla köp på distans som telefon, internet och postorder, och även vid hemförsäljning. Köpet måste ha genomförts inom Sverige. Om ett företag inte följer Distans- och hemförsäljningslagen kan du anmäla företaget till Konsumentverket.
Vad täcks av hemförsäkringen och kortutgivaren?
Här är exempel på skydd som du troligtvis redan har via din hemförsäkring och/eller kortutgivare, och som du därför inte behöver teckna en extraförsäkring för att få.
För att du ska vara på den säkra sidan, kontakta din kortutgivare, vanligtvis din bank, eller ditt försäkringsbolag, och kontrollera exakt vad som gäller för just dig och din tjänst.
Din hemförsäkring täcker:
Om du vid överfall/rån blir bestulen på ditt kort som sedan används bedrägligt.Skador som gäller alla i hushållet.45 dagars reseskydd (hos vissa bolag 60 dagar).Rättsskydd, som ersätter kostnader för juridiskt ombud om du hamnar i tvist.
Ditt hemförsäkringsbolag erbjuder även:
Utökad reseförsäkring. Allriskförsäkring (drulleförsäkring).
Kortutgivare
Din kortutgivare ersätter:
• Missbruk av ditt kort, om du har varit aktsam om kortuppgifter och koder.
• Ingen självrisk.
• All debitering på ditt kort, efter den tidpunkt som du spärrat kortet.
Din kortutgivare erbjuder:
• Nödkontanter.
• Utökad reseförsäkring.
Att tänka på med kort
Du är skyldig att hantera dina kontouppgifter med aktsamhet. Det innebär att du aldrig får lämna ifrån dig exempelvis dina inloggningsuppgifter.
Checklista för dig som blivit utsatt
Har du blivit utsatt för ett bedrägeribrott? Har någon olovligen sökt lån/kredit, köpt varor på kredit eller tecknat abonnemang i ditt namn? Vänta inte, agera med en gång!
1. Bestrid handlingen
Hör av dig till företaget ifråga och bestrida att det är du som har köpt varan, sökt krediten eller tecknat abonnemanget.
2. Polisanmäl!
Ring 114 14, gå in på närmaste polisstation eller besök polisen.se och gör en polisanmälan.
3. Spärra ditt personnummer
Kontakta kreditupplysningsföretagen och lås ditt personnummer för kreditupplysningar.
De största kreditupplysningsföretagen är:
UC Tel. 08-670 90 00
Bisnode Tel. 08-558 059 00
Syna Tel. 040-258 500
Creditsafe Tel. 031-725 50 00
Decidas Tel. 031-730 67 00
4. Kontakta din bank
Kolla dina konton, krediter och kort så att inga oförutsedda händelser har skett. I så fall spärra dina kort.
5. Kontakta Skatteverket
Ring tel. 0771-567567 och kolla din folkbokföringsadress. Någon obehörig kan ha ändrat den utan din vetskap.
6. Kontakta Svensk Adressändring
Ring tel. 0771-97 98 99 och kolla att ingen eftersänt din post på felaktiga grunder.
7. Kontakta ditt försäkringsbolag
De flesta försäkringsbolags hemförsäkring ingår ofta id-stöld.
Stulen eller borttappad id-handling?
Anmäl direkt!
Har du blivit bestulen på eller förlorat id-handlingar; körkort, pass eller id-kort?
Anmäl förlusten direkt!
Så här gör du
Körkort
• Anmäl ditt förlorade körkort till Transportstyrelsen
• Stulet körkort ska även polisanmälas
Pass/nationellt id-kort
• Polisanmäl
• Spärra det förlorade kortet hos den organisation som utfärdat id-kortet.
ID-kort
• Spärra det förlorade kortet hos den organisation som utfärdat id-kortet.
• Stulet id-kort måste även polisanmälas.
Förlustanmälan hos kreditupplysningsföretag
När du förlustanmäler en stulen eller förlorad id-handling hos ett kreditupplysningsföretag noteras det i din kreditupplysningsinformation. Företag som har begärt ut en kreditupplysning på dig kan på så vis se att en obehörig person använder sig av din förlorade id-handling.
Tänk på att det bara noteras i kreditupplysningar från det kreditupplysningsföretag som du har förlustanmält hos.
De fem största kreditupplysningsföretagen
• UC. Tel. 0900-101 2 030 (95 kr/förlustanmälan)
• Bisnode. Tel. 08-519 013 60
• Creditsafe. Tel. 031- 725 50 00
• Business Check. Tel. 031-751 06 20
• Syna. Tel. 040-25 85 00
Kom ihåg! Spärra alltid ditt konto/kreditkort omedelbart vid förlust! Skaffa och använd dig av SSF Spärrtjänst, så ringer du bara ett enda samtal för att spärra alla dina kort.