Telefonbedrägerier
Publicerad: juni 27, 2019 (Senast uppdaterad januari 26, 2021)Bedrägerier via falska telefonsamtal ökar kraftigt och många förlorar sina pengar genom att de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller uppmanas logga in på sin bank. Bedragare riktar ofta in sig på äldre personer och andra utsatta grupper.
Hantera telefonförsäljare
Telefonförsäljningar är säljsituationer som kan vara svåra att hantera på ett bra sätt. Har du blivit uppringd eller har du köpt något av en telefonförsäljare som du inte vill ha? Här kommer några praktiska råd om hur du kan agera på ett säkert sätt.
Ny lag – krävs skriftlig underskrift vid telefonförsäljning
Från och med 1 september 2018 krävs det en en digital eller skriftlig signatur av köparen för att telefonförsäljare ska ingå avtal över telefon. Läs mer om den nya lagen på riksdagens hemsida.
Du måste inte lyssna
Det är du som bestämmer om du vill prata med personen som ringer dig. Om du inte alls är intresserad av att köpa något, säg exempelvis: ”Jag är inte intresserad av det du säljer, tack för samtalet”, och lägg på.
Lämna aldrig ut känsliga uppgifter via telefon
Seriösa företag och myndigheter ringer aldrig och ber om konto- eller kortuppgifter. Lämna därför aldrig ut dessa uppgifter via telefon. Om du får en sådan förfrågan, lägg på luren.
Du kan spärra ditt nummer med NIX
Du kan numera anmäla både fast telefon och mobiltelefon till NIX-telefon. Det är en ideell organisation som för register över de personer som inte vill ha obeställda samtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte. Att spärra sitt telefonnummer i NIX-telefons register kostar ingenting (förutom samtalsavgiften till spärrtelefonen).
Du har ångerrätt i 14 dagar
För all försäljning via internet, postorder, telefon- och hemförsäljning gäller Distans- och hemförsäljningslagen. Den viktigaste delen i lagen är att du som konsument ska bli informerad om ångerrätt, och att lagen ger dig rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Du behöver inte uppge något specifikt skäl till varför du vill ångra köpet. Det gäller alla köp inom Sverige. Inom EU kan ångerrätten i vissa fall vara något kortare.