Grannsamverkan

Publicerad: juni 25, 2019 (Senast uppdaterad juni 11, 2024)

Har du Grannsamverkan i ditt bostadsområde är det 36 procent lägre risk att utsättas för inbrott.

Grannsamverkan ökar säkerheten i ditt bostadsområde

Grannsamverkan är en metod som gör ditt bostadsområde mindre attraktivt för brottslig verksamhet genom ökad uppmärksamhet.

Syftet med Grannsamverkan är att minska brottsligheten och öka tryggheten i ditt bostadsområde genom att tillsammans med dina grannar lära dig hur du bäst skyddar dig mot brott för att både avskräcka och försvåra för eventuella tjuvar. Enligt en studie från Malmö Högskola 2019 så har Grannsamverkan minskat antalet inbrott med 36% jämfört med 8% kontrollområden.

Grannsamverkan i Sverige drivs av Samverkan mot brott. Bakom Samverkan mot brott står Polisen, försäkringsbolag samt flera intresseföreningar. Huvudman för Grannsamverkan är SSF Stöldskyddsföreningen som har hand om och distribuerar informationsmaterialet till Polis och kommun.

Appen för Grannsamverkan är oberoende och kostnadsfri. Ladda ner appen och se om Grannsamverkan redan bedrivs där du bor. Om inte kan du i appen ta del av hur du startar upp Grannsamverkan tillsammans med Polisen och själv starta en grupp. För allas trygghet sker identifiering via Bank-ID.

Har ni redan Grannsamverkan men inte använder appen så kan ni, exempelvis er kontaktperson, ladda ner den och bli administratör för att sedan bjuda in övriga till gruppen. För gruppen finns det en chattfunktion som hjälper dig och dina grannar att skicka meddelande till varandra. När ni startat Grannsamverkan kommer ni kunna ta emot aktuell information om inbrott och annat relevant från Polisen i appen. I appen finns även tips om hur du kan göra det svårare för inbrottstjuven och skydda dina värdesaker.

Förra året startades 2 500 nya Grannsamverkansområden. Statistik från Brottsförebyggande rådet (Brå), visar att antalet anmälda inbrott är det lägsta på 10 år samtidigt som antalet Grannsamverkan aldrig har varit högre. Som polis kommer du kunna kommunicera ut information till Grannsamverkansgrupper i ditt område genom ett webbverktyg.

Ladda ner appen i Google Play

Ladda ner appen i App Store

Polisen

Att komma igång:

Med det nya webbverktyget kan du som polis hantera alla dina utskick till användare av den nya appen på ett effektivt sätt via dator. Du behöver alltså inte ladda ner en app på mobilen för att kommunicera med dina Grannsamverkansområden.

Alla grupper/områden som använder appen syns i webbverktyget så du behöver inte lagra dem på annat ställe som till exempel Excel, pärm eller e-post längre.

I appen kommunicerar du direkt med boenden i ditt valda område. Du kan välja att söka efter grupperna via kommunen, orter, gator eller postnummer. Du som polis kan enkelt redigera och radera dina utskick och på så vis ha full kontroll över informationsflödet.

Länk till Polisens webbverktyg

Rekommenderade guider