Andrahandsvärdet för nya barnvagnar är högt, och därför är de också extra stöldbegärliga.

Här är några tips på hur du bäst kan skydda din barnvagn.

• Om du lämnar barnvagnen obevakad utomhus, se till att låsa fast den med ett godkänt lås av någon form, som ett bygel- eller hänglås för cykel.
  • Lås gärna fast barnvagnen i ett fast föremål.
  • Märk barnvagnen med både synlig och dold märkning, så underlättar du för polisen att identifiera den om den skulle bli stulen.
  • Om du köper en begagnad barnvagn, kontrollera att den inte är stulen. Du riskerar att bli av med köpeskillingen, eftersom lagen om God Tro inte längre gäller.

OBS! Det är förbjudet att ställa barnvagnar i trapphus (pga. utrymning vid ev. brand eller liknande).

Avsnitt 6: Väskstölder

Här kan du se avsnittet av Stoppa Tjuven 2.0 om väskstölder.

Mer info

Nycklar, plånbok, betalkort och mobiltelefon

Varje år anmäls runt 50 000 fick- och väskstölder i Sverige. Störst är risken att utsättas för stöld i våra storstäder under sommarmånaderna när det är extra mycket folk i rörelse på gator och torg.

Mer info

Cykeldelar är oftare tjuvens byte

Antalet anmälda cykelstölder är närmast oförändrat, men anmälningarna om stulna av cykeldelar ökar kraftigt på sina håll i landet. Mest utsatta för cykeldelsstölder är storstäderna. Även våra universitetsstäder där antalet cyklar är extra stort var hårt utsatta. Läs tipsen som gör det svårare för tjuven.

SSF DNA-märkning

Beställ SSF DNA-märkning, avskräck tjuven och öka chanserna att få tillbaka stulna värdesaker genom MärkDNA.

499 kr / st