Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig, vilket du accepterar om du fortsätter.

Det finns bedragare som specialiserar sig på att lura sig in hemma hos dig, genom att vilseleda med ett besök mitt på dagen. Genom att ifrågasätta och gå på magkänslan, kan du många gånger minska risken att utsättas för brott.

Vi har använt oss av polisens tips för att visa hur bedragare lurar äldre och vad du kan tänka på för att känna igen bedragarna. 

  • Varför kommer hemtjänsten en dag och tid då de inte brukar komma? 
  • Varför skulle det plötsligt dyka upp en person som ska kontrollera din tv, elen, vattnet, kylen utan att du har fått information om att de ska komma? 

Så här går det till

Det vanligaste sättet att försöka vilseleda dig är att göra ett besök hos dig någon gång mitt på dagen. Det är ofta en eller två personer som ringer på din dörr och påstår att de behöver gå in i ditt hem för att utföra ett arbete/kontroll. Det kan vara kontroll av vatten, brandskydd, el, värme i bostaden eller anslutningen till din TV. Bedragarna kan vara är klädda i arbetskläder och de kan ha utrustning som ser ut som mät-instrument för kontrollerna.

Det kan också vara personer som ringer på och påstår att de arbetar för hemtjänsten och vill kontrollera att städningen är bra eller så vill de introducera ny personal.

Tjuvarna kan också be dig om en tjänst, så som ett glas vatten eller så vill de lämna blommor, brev etc.

Det som kan hända när du släpper in obekanta är att dessa kan stjäla kontanter och smycken eller få dig att avslöja personuppgifter eller kontouppgifter. 

Så här kan du skydda dig

  • Ha ytterdörren låst. Var noga med att alltid ha din ytterdörr låst, även när du är hemma för att undvika att någon smyger sig in.
  • Släpp inte in människor som du inte känner. När det ringer eller knackar på dörren, lås bara upp och släpp in personen om det är någon du känner. Kom ihåg - du behöver inte ens öppna dörren om du känner att något är fel.
  • En bra idé är att skaffa ett s.k. "tittöga" till dörren, som gör att du kan se vem som ringer på. Om du vill prata med den som står utanför men inte släppa in personen, sätt på säkerhetskedjan innan du öppnar. Be dem istället att återkomma senare och berätta att du avser att ringa fastighetsbolaget, TV-bolaget eller kommunen för att höra efter om det är riktigt att kontroller genomförs i den fastighet där du bor.
  • Om du ändå har släppt in personen som har fått göra ett arbete/kontroll och de vill ha betalt, be dem då att lämna bostaden och att de ska skicka en faktura. Lämna aldrig ditt kort eller din kod för att betala direkt. Inte ens om man räcker fram en dosa för betalning. Det finns inga fastighetsbolag eller TV-bolag som kräver betalning på plats. Ring polisen.
  • Köp aldrig varor som säljs genom hemförsäljning. Om det är intressant, be att de kommer tillbaka när du har någon med dig som hjälper dig att bedöma om det verkar ärligt eller inte.
  • Förvara inte kontanter eller värdefulla smycken lättillgängligt i hallen eller i sovrummet där tjuvarna brukar leta först. 
  • Hitta.se och eniro har tillgång till dina folkbokföringsuppgifter. För att tjuven inte ska kunna ta reda på din ålder och telefonnummer, så kan du själv ta bort informationen på hitta.se med hjälp av din Bank-id-loggning. För att ta bort dina uppgifter på eniro.se så kan du kontakta dem på eniro.se/kontakt.
  • Logga ALDRIG in med din bankdosa eller bankid på uppmaning av någon annan. Får du den uppmaningen av någon som utger sig för att vara från polisen, banken andra myndigheter eller för att personen ska sätta in pengar. Avsluta samtalet. Loggar du in kommer du att FÖRLORA ALLA DINA PENGAR.
  • Förvara din plånbok nära kroppen när du är ute på ärenden och var uppmärksam på närgångna personer.
  • Lämna aldrig ut ditt bankkort eller kod samt skydda koden när du betalar i affär eller tar ut pengar i bankomat.

Se polisens film som handlar om oväntade besök i hemmet och bedrägerier

 

Tips för dig

SSF Spärrtjänst med ID-stöldsupport

SSF Spärrtjänst är det enklaste och snabbaste sättet att spärra dina kort, id-handlingar och mobil/surfplatta. Nu ingår även ID-stöldsupport i tjänsten utan extra kostnad. Dessutom gäller tjänsten för alla i hushållet. Ring ett enda samtal, vi svarar dygnet runt.

Mer info

Råd vid telefonförsäljning

Att du har två veckors ångerrätt, kan spärra ditt telefonnummer via NIX och aldrig ska lämna ut ditt kontonummer över telefon, är några tips vid telefonförsäljning. Här kommer fler.

Mer info

Skydda dina värdesaker

Det finns en hel del du kan göra för att skydda dina värdesaker från stöld. DNA-märkning, värdeskåp och en extra koll i folksamlingar är några av dem. Fler tips får du här.

Mer info

Säkerhet för hemmet

Hemmet är en plats för trygghet. Genom att arbeta förebyggande mot inbrott, skyddar du dig mot materiella och emotionella förluster som kan uppstå.

Mer info

Avsnitt 6: Väskstölder

Här kan du se avsnittet av Stoppa Tjuven 2.0 om väskstölder.

Mer info
Mer säkerhetsrådgivning