Förekomsten av bluffakturor har ökat kraftigt de senaste åren. Från att ha varit ett problem framförallt för företag drabbas nu allt fler privatpersoner. Här kan du läsa mer om vad du kan göra om du blir drabbad.

Bluffakturor är fakturor eller orderbekräftelser på en tjänst eller produkt som du inte har beställt eller uppfattat som en beställning. Det kan till exempel vara något som uppfattats som ett kostnadsfritt erbjudande.

En bluffaktura ser ut som vilken faktura som helst. Det kan därför vara svårt att se om fakturan är oriktig.

Huvudregeln är – har du inte beställt något, bestrid fakturan direkt. Läs om hur du bestrider fakturor.

Det finns i huvudsak två typer av bluffakturor; de som kommer från ett verkligt bolag och de som inte har något bolag bakom.

Om du fått en bluffaktura är det viktigt att du hanterar det på rätt sätt. Kontrollera om företaget finns med på Konsumentverkets eller Svensk Handels Varningslista. Det är en lista som bl.a. varnar för bluffakturor, men också för företag med oseriösa försäljningsmetoder, eller för vilseledande erbjudanden och utskick.

Kontakta gärna vår kostnadsfria oberoende rådgivning om du behöver råd hur du skall hantera en bluffaktura.

Tel:0771-773 773
E-post: info@stoldskyddsforeningen.se

SSF DNA-märkning

Avskräck tjuven i höst med MärkDNA och öka dina chanser att få tillbaka stulna värdesaker. Ta hjälp av den senaste tekniken och skydda dem på ett enkelt och effektivt sätt med SSF DNA-märkning!

499 kr / st

SSF Spärrtjänst

SSF Spärrtjänst är det enklaste och mest effektiva sättet att spärra dina kort, id-handlingar och mobil/surfplatta. Ring ett enda samtal, vi svarar dygnet runt.

Familjepaketet 20%

Månadens erbjudande

Nyckelbrickan är vår mest kända produkt som varje vecka hjälper cirka 100 personer att få tillbaka sina tappade nycklar. Passa på att skaffa en Nyckelbricka till varje familjemedlem i höst. Just nu får du 20 % rabatt på vårt familjepaket med 6 nyckelbrickor i 1 år. Erbjudandet gäller tom 30 september 2017 och gäller endast nya kunder.

413 kr 330 kr / st

SSF Stöldskyddsregistret

Vilka av dina värdesaker vill du ska finnas i SSF Stöldskyddsregister? Registrera dina värdesaker. Då blir de automatiskt spårbara för polisen om de skulle försvinna, och det ökar dina chanser att få tillbaka dem.