Häleri, god tro och köp på andrahandsmarknaden

När man handlar på andrahandsmarknaden finns det en risk att man medvetet eller omedvetet handlar med stulna varor. Det kan bli en dyrköpt affär. Förutom att man kan bli av med varan man köpt och dessutom riskerar man själv böter eller fängelse om man borde misstänkt eller visste att varan var stulen.

Du har en undersökningsskyldighet som köpare av begagnade varor. Här har vi listat några tips på vad du kan tänka på för att minimera risken för att handla med stulna varor.

Att tänka på när du ska sälja eller köpa en vara

SSF:s råd till dig som vill sälja en vara

• Spara alltid originalkvitton - de behövs om du ska sälja något i framtiden. Om originalkvittot är ett kassakvitto, kopiera detta då kassakvitton ofta bleknar bort efter ett tag. Spara kopian tillsammans med originalkvittot.
  • Var beredd att visa legitimation så att köparen kan känna sig trygg i köpet. Ju fler som öppet legitimerar sig i dessa sammanhang desto fler kommer tycka att det är självklart att fråga.
  • Köp alltid från rätt ägare - begär att få se legitimation på den som säljer, begär att få se inköpskvittot, och helst också garantibevis i original, när du köper begagnade varor.
  • Lita på din instinkt – är ett erbjudande för bra för att vara sant, då är det ofta så.
  • Bedöm situationen, inte personen. Hur trevlig en säljare än är så finns det tillfällen att misstänka att allt inte står rätt till, till exempel säljaren har orimligt bråttom eller inte vill visa var hen bor.
  • När du ska köpa båt eller båtmotor - kontrollera hos polisen eller Larmtjänst att båten/motorn inte är anmäld stulen. Du kan också be om kvitton, försäkringshandlingar och servicehistorik.
  • Vid mopedköp, förvissa dig om att mopedens faktiska ramnummer finns på det typintyg som alltid ska medfölja fordonet.
  • Är ram-, serienummer eller motornummer manipulerat ska du vara vaksam och kontrollera om varan är stulen.
  • Läs Larmtjänst tips om vad du ska tänka på vid köp av bil och båt på andrahandsmarknaden. Betala aldrig i förskott utan använd er av sajternas säkra betalningsalternativ.

Lagen om god tro

Sedan 2003 gäller nya bestämmelser när det gäller att handla i ”god tro”.

I korthet innebär det att den som medvetet eller omedveten köper en vara som visar sig vara stulen blir tvungen att lämna tillbaka varan till den ursprunglige ägaren utan att få några pengar tillbaka från den personen. Inte heller försäkringar täcker den här typen av förluster. Borde man misstänkt eller rent av känner till att varan var stulen så kan man dessutom själv bli åtalad för häleri och få böter eller i grova fall upp till sex års fängelse.

Om den ursprunglige ägaren kräver varan tillbaka har den som köpt varan alltid rätt (enligt Köplagen) att kräva tillbaka pengar från den som sålt varan. Det kräver naturligtvis att identiteten på ägaren är känd.

För att skydda dig själv bör du alltså alltid göra det du kan för att försäkra dig om att du köper varan från dess rätte ägare. Andra regler gäller när varan som säljs inte är stöldgods utan har kommit säljaren tillhanda genom t ex bedrägeri.

Cykel

Enligt BRÅ är just cykelstölder ett av de allra vanligaste egendomsbrotten. Här kommer några konkreta tips på hur du kan skydda dem bäst.

Moped

En enkel åtgärd för att minska risken för stöld är att låsa din moped med ett godkänt lås. Fler tips om hur du håller din moped säker hittar du här!

Surfa säkert

Att surfa och handla på nätet är smidigt och går snabbt. Lika snabbt kan det gå för bedragare att komma åt dina inloggningsuppgifter, om det vill sig illa. Här kommer råd om hur du skyddar dig.

Skydda dina värdesaker

Det finns en hel del du kan göra för att skydda dina värdesaker från stöld. DNA-märkning, värdeskåp och en extra koll i folksamlingar är några av dem. Fler tips får du här.

Mer säkerhetsrådgivning