Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.

Bedrägeribrotten har enligt polisen ökat under de senaste åren. Det har blivit allt vanligare att få sin identitet stulen. Det går fort, det kan få svåra följder och det kan hända oss alla. Hur går det till och hur kan du förebygga att bli ID-kapad? Och vad ska du göra om du blir utsatt? Här får du svaren.

Tecken på att du kan ha blivit utsatt

  • Du får fakturor på olika varor som du inte har beställt
  • Mobilabonnemang tecknas i ditt namn
  • Du får en kopia på en kreditupplysning i ditt namn
  • Post saknas eller ingen post överhuvudtaget

Så här går det till

Card not present-bedrägerier

Bedragarna använder sig av flera olika metoder och det vanligaste sättet är genom kortbedrägeri, som också kallas ”card not present-bedrägerier (CNP)” där bedragaren använder läckta kontokortsuppgifter för att beställa varor på nätet. 

Då är frågan- har du handlat på en osäker sida, dvs utan https: eller hänglås? Då finns risken att dina kortuppgifter har läckt. Det bästa tipset för att minska risken för det här brottet är att ha sitt kort spärrat för internet och utlandsköp när du inte använder.

            

Ett annat tillvägagångssätt för bedragaren är att använda sig av ditt personnummer. Du behöver inte bli bestulen på din ID-handling för att din identitet ska kunna stjälas. Enligt personuppgiftslagen är ditt personnummer offentligt och det är inte speciellt svårt att få tag på. Bedragarna använder sedan ditt personnummer för att teckna abonnemang, beställa varor på nätet eller kontokort i ditt namn.

Nu finns det mycket att tänka - som bästa tips! Kom ihåg att ID-handlingar är värdehandlingar. Om de kommer i orätta händer kan de göra stor skada. Om du förlorar en id-handling ska du förlustanmäla den på en gång, för att undvika id-stöld.

När du får en kopia på en kreditupplysning, kolla noga att informationen i den stämmer. Har du sökt lån, köpt varor på kredit eller tecknat abonnemang? Om inte, ta omedelbart kontakt med företaget som begärt ut kreditupplysningen och bestrid att du sökt krediten.

Bluff-fakturor är tyvärr relativt vanliga. Innan du betalar en faktura, kolla att den stämmer. Om något är fel, bestrid den omedelbart skriftligen till det aktuella företaget. Läs mer om bluffakturor.

Ha ett shopping-kort

Det är både smidigt och bekvämt att handla på nätet. Genom att koppla ett extra bankkort till ett speciellt "shopping-konto" med en mindre summa pengar på, skyddar du dig från att bli av med hela lönen eller sparkapitalet om du skulle bli bestulen.

Spärra korten för utlandsköp och/eller köp på nätet

Hos många banker har du möjligheten att spärra dina kort för utlandsköp och/eller köp på nätet, vilket kan vara smart om du sällan gör den typen av köp. Du kan alltid tillfälligt låsa upp spärren, om du vid något tillfälle vill använda kortet utomlands eller köpa något online.

Kasta inte personlig information i soporna

Brev och papper som innehåller personlig information med exempelvis ditt personnummer eller kontonummer ska du aldrig kasta i soporna eller i tidningsinsamlingen – strimla eller bränn! 

Lås på postlåda eller postfack

Se till så att obehöriga inte kan komma åt din post, vare sig du bor i villa eller i flerfamiljshus. Varför är det viktigt? Det kan ju vara så att du beställer exempelvis körkort, id-handlingar, som du inte vill att någon ska ta. Därför är det viktigt att ha lås på brevlådan. 

Sätt e-legitimationsspärr på din adressändring

I många id-kapningar förekommer adressändring av den kapades adress. Skatteverket har en tjänst där du i förebyggande syfte kan sätta en spärr på din adressändring så att den enbart kan ändras om du identifierar dig med din e-legitimation. Här hittar du tjänsten.

Även Svensk Adressändring har lanserat en tjänst som gör det möjligt att sätta en spärr på din postadressändring med hjälp av BankID. Spärren kostar inget och gäller för beställningar av Svensk Adressändrings tjänster. Här hittar du tjänsten.  Du kan också aktivera notiser på mobilt Bank-ID, det försvårar för bedragaren. 

Bevaka din kreditinformation

Några av de största kreditupplysningsföretag, bl.a. Bisnode och UC, har bevakningstjänster som meddelar dig när något förändras i din kreditinformation. Det kan handla om exempelvis adressändringar, fastighetsinnehav, låneansökningar och liknande. Du får dock bara information om de förfrågningar som har inkommit till det aktuella kreditupplysningsföretaget ifråga. 

Begär att få post från myndigheter och företag digitalt!

Genom Skatteverkets tjänst Mina meddelanden kan du få viktig post från myndigheter digitalt. Läs mer om tjänsten på minameddelanden.se. Det finns även tjänster där du kan få digital post från både myndigheter och företag. Båda tjänsterna kräver att du identifierar dig med bank-id vilket gör det lättare för dig att komma åt dina uppgifter, men svårare för eventuella ID-kapare. Dessutom slipper du slänga post med känsliga uppgifter i soporna. 

BankID-kapning

BankID-kapning, är en annan metod. Det vanligaste sättet är att bedragaren ringer och låtsas vara från banken och uppmanar dig att slå in dina bankidkoder för att identifiera dig, genom dessa koder så godkänner du omedvetet skapandet av ett nytt bank-id. Lämna aldrig ut dina koder till ditt BankID utan att kontrollerat att mottagaren är den rätta. Om du får ett samtal, mail eller sms där du uppmanas att lämna ut ditt BankID, kontakta alltid avsändaren om ärendet. Det är nämligen väldigt ovanligt att myndigheter, banker eller företag kontaktar dig för att lämna ut den typen av uppgifter. Dina lösenord, koder och inloggningsuppgifter är enbart dina!

Phishing

Phishing, är när bedragare försöker lura dig att uppge dina person och kontokortsuppgifter genom lockande erbjudanden, exempelvis gratis biljetter till ett evenemang eller laddade presentkort. Lämna aldrig ut dina person-, konto- eller kortuppgifter utan att ha kontrollerat att mottagaren är den rätta. Om du får ett samtal, mail eller sms där du uppmanas att lämna dessa så kontakta alltid avsändaren om ärendet. Det är nämligen väldigt ovanligt att myndigheter, banker eller företag kontaktar dig för att lämna ut den typen av uppgifter. Dina lösenord, koder och inloggningsuppgifter är enbart dina!

Kostnadsfri rådgivning

Har du några frågor är du välkommen att kontakta vår kostnadsfria oberoende säkerhetsrådgivning 0771-773 773. Du kan också chatta med oss här på vår hemsida.

Fler tips för hur du minskar risken för ID-kapning – se Stoppa Tjuven 57 fel och rätt

Surfa säkert

Att surfa och handla på nätet är smidigt och går snabbt. Lika snabbt kan det gå för bedragare att komma åt dina inloggningsuppgifter, om det vill sig illa. Här kommer råd om hur du skyddar dig.

Mer info

Bluffakturor

Bluffakturor är precis vad de låter som – en bluff. Det kan ibland vara svårt att veta om fakturan du fått är falsk eller inte. Här kommer råd kring hur du kan hantera situationen.

Mer info

Råd vid telefonförsäljning

Att du har två veckors ångerrätt, kan spärra ditt telefonnummer via NIX och aldrig ska lämna ut ditt kontonummer över telefon, är några tips vid telefonförsäljning. Här kommer fler.

Mer info