Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig, vilket du accepterar om du fortsätter.

Checklista för dig som blivit utsatt

Har du blivit utsatt för ett bedrägeribrott? Har någon olovligen sökt lån/kredit, köpt varor på kredit eller tecknat abonnemang i ditt namn? Vänta inte, agera med en gång!

1. Bestrid handlingen

Hör av dig till företaget ifråga och bestrida att det är du som har köpt varan, sökt krediten eller tecknat abonnemanget.

2. Polisanmäl! 

Ring 114 14 eller gå in på närmaste polisstation och gör en polisanmälan.

3. Spärra ditt personnummer

Kontakta kreditupplysningsföretagen och lås ditt personnummer för kreditupplysningar.

De största kreditupplysningsföretagen är:

Från och med 20 april 2016 kan du ringa ett av ovanstående företag och de hjälper dig att lägga en bedrägerispärr hos de övriga bolagen.

4. Kontakta din bank

Kolla dina konton, krediter och kort så att inga oförutsedda händelser har skett. I så fall spärra dina kort.

5. Kontakta Skatteverket

Ring tel. 0771-567567 och kolla din folkbokföringsadress. Någon obehörig kan ha ändrat den utan din vetskap.

6. Kontakta Svensk Adressändring

Ring tel. 0771-97 98 99 och kolla att ingen eftersänt din post på felaktiga grunder.

7. Kontakta Klarna

Ring tel. 08-120 120 10 och spärra ditt personnummer hos Svensk Digital Handel

8. Kontakta ditt försäkringsbolag

De flesta försäkringsbolags hemförsäkring ingår ofta id-stöld. Läs mer om ersättning vid bedrägerier.