Checklista: Förlorade ID-handlingar

Stulen eller borttappad id-handling?
Anmäl direkt!

Har du blivit bestulen på eller förlorat id-handlingar; körkort, pass eller id-kort?
Anmäl förlusten direkt!

Så här gör du:

Körkort

Pass/nationellt id-kort

• Polisanmäl på tel. 114 14 eller på polisen.se
  • Spärra det förlorade kortet hos den organisation som utfärdat id-kortet.

ID-kort

• Spärra det förlorade kortet hos den organisation som utfärdat id-kortet.
  • Stulet id-kort måste även polisanmälas, tel 114 14 eller på polisen.se

Förlustanmälan hos kreditupplysningsföretag

När du förlustanmäler en stulen eller förlorad id-handling hos ett kreditupplysningsföretag noteras det i din kreditupplysningsinformation. Företag som har begärt ut en kreditupplysning på dig kan på så vis se att en obehörig person använder sig av din förlorade id-handling.

Tänk på att det bara noteras i kreditupplysningar från det kreditupplysningsföretag som du har förlustanmält hos.

De fem största kreditupplysningsföretagen är:

Från och med 20 april 2016 kan du ringa ett av ovanstående företag och de hjälper dig att lägga en bedrägerispärr hos de övriga bolagen.

Kom ihåg!

Spärra alltid ditt konto/kreditkort omedelbart vid förlust! Skaffa och använd dig av SSF Spärrtjänst, så ringer du bara ett enda samtal för att spärra alla dina kort.

SSF DNA-märkning

Avskräck tjuven i höst med MärkDNA och öka dina chanser att få tillbaka stulna värdesaker. Ta hjälp av den senaste tekniken och skydda dem på ett enkelt och effektivt sätt med SSF DNA-märkning!

499 kr / st

SSF Spärrtjänst

SSF Spärrtjänst är det enklaste och mest effektiva sättet att spärra dina kort, id-handlingar och mobil/surfplatta. Ring ett enda samtal, vi svarar dygnet runt.

Familjepaketet 20%

Månadens erbjudande

Nyckelbrickan är vår mest kända produkt som varje vecka hjälper cirka 100 personer att få tillbaka sina tappade nycklar. Passa på att skaffa en Nyckelbricka till varje familjemedlem i höst. Just nu får du 20 % rabatt på vårt familjepaket med 6 nyckelbrickor i 1 år. Erbjudandet gäller tom 30 september 2017 och gäller endast nya kunder.

413 kr 330 kr / st

SSF Stöldskyddsregistret

Vilka av dina värdesaker vill du ska finnas i SSF Stöldskyddsregister? Registrera dina värdesaker. Då blir de automatiskt spårbara för polisen om de skulle försvinna, och det ökar dina chanser att få tillbaka dem.