Produkten har lagts till i din varukorg.

Handla säkert!

Handeln ökar, både på nätet och i butik, och med det antalet bedragare som på ett eller annat sätt vill komma åt dina pengar och kortuppgifter. Datorbedrägerierna (där kortbedrägerier ingår) har ökat med 50% mellan 2014 och 2015.

Här är några praktiska tips på hur du kan fortsätta handla – tryggt och säkert.

Se upp för nätbedragare

Allt fler handlar på nätet, det är enkelt och det går fort. Bedrägerier och id-kapningar via nätet är den snabbast växande brottsformen i Sverige. Enligt polisen är ökningen lavinartad. Att kapa en persons identitet är inte svårt. Problemen som följer för den enskilde efter en identitetskapning är omfattande. Läs mer om hur du skyddar dig mot id-kapning.

Skicka aldrig pengar i förväg

Om du handlar av privatpersoner, skicka aldrig pengar i förväg. Se till att du har varan i handen innan du betalar. Lita på din instinkt – är ett erbjudande för bra för att vara sant, är det ofta det.

Använd köpeavtal när du handlar begagnat

Om du köper begagnade varor av privatpersoner, speciellt kapitalvaror, rekommenderar vi att du använder dig av ett köpeavtal. De finns att ladda ner gratis via nätet. Köpet och avtalet blir korrekt, och du slipper få obehagliga överraskningar senare, ex. i form av kreditkrav.

Lämna aldrig känsliga uppgifter via telefon/mail

Lämna aldrig ut ditt konto- eller kortnummer per telefon eller mail till någon! Det gäller oavsett om du ska köpa eller sälja något, eller om någon kontaktar dig av annan anledning.

Skydda din kortkod

Om du betalar med kort, skydda din kod genom att ex. hålla för handen när du slår koden. För att motverka avläsning av knapparna genom värmesensorer, lägg fingrarna över alla knapparna när du väl slagit in din kod.

Använd ett särskilt kort när du handlar – ett shoppingkort

Det är både smidigt och bekvämt att handla på nätet. Genom att koppla ett extra bankkort till ett speciellt "shopping-konto" med en mindre summa pengar på, skyddar du dig från att bli av med hela lönen eller sparkapitalet om du skulle bli bestulen.

Skriv upp spärrnummer för alla dina kort

Du är skyldig att spärra dina kort omedelbart om du skulle bli bestulen. Om du abonnerar på SSF Spärrtjänst behöver du bara komma ihåg ett nummer : 0771 772 772. Ring oss och få hjälp direkt med att spärra korten.

Var kritisk till fakturor du inte känner igen

Om du får en faktura på en vara eller tjänst som du inte har beställt, kontakta omedelbart företaget och bestrid fakturan. Läs mer om Bluffakturor.

ID-kapning

I vårt digitala samhälle är det viktigare än någonsin att vara mån om och jobba förebyggande mot id-kapning. Håll koll på dina id-handlingar och var noga med vem du ger känsliga uppgifter till.

Bluffakturor

Bluffakturor är precis vad de låter som – en bluff. Det kan ibland vara svårt att veta om fakturan du fått är falsk eller inte. Här kommer råd kring hur du kan hantera situationen.

SSF Spärrtjänst

SSF Spärrtjänst är det enklaste och mest effektiva sättet att spärra dina kort, id-handlingar och mobil/surfplatta. Ring ett enda samtal, vi svarar dygnet runt.

Mer säkerhetsrådgivning