Handla säkert med ditt kontokort

Datorbedrägerierna består till största delen av kort och kreditköp i någon annans namn och köp online med stulna kortuppgifter är det vanligaste. Enligt vår Demoskopundersökning uppger 45 % av befolkningen att de är oroliga över att skriva in sitt kortnummer vid köp av varor på nätet i rädsla att utsättas för ID-kapning.

Oron kan vara befogad då antalet anmälda fall av bedrägerier där stulna kortuppgifter används för köp online är högre än någonsin. Nästan dagligen läser vi i media om personer som utsatts för ID-kapning.

Så här går det till

Det vanligaste är att nätbedragaren kommer över dina kortuppgifter på nätet när du handlar. Den mänskliga faktorn är fortfarande stor när det gäller vilka som utsätts. För att minska risken att utsättas och för att minimera skadorna om du skulle bli av med att dina kortuppgifter finns det en hel del att tänka på.

Tänk på det här

Börja med att försäkra dig om att sidan som du handlar på är ”säker”. Det bästa sättet är att googla runt och se vad andra har skrivit om webbutiken. Kontrollera vilka kontaktuppgifter som finns till webbutiken och vilka betalningssätt de erbjuder. Handla på sidor som erbjuder 3D-secure betalning.

Spara inte dina kortuppgifter på olika sidor och appar när du checkar. När du nu har handlat färdigt, spärra då dina kortuppgifter för utlandsköp och internetköp.

Du kan också ha ett speciellt shoppingkort som du bara använder när du nätshoppar, dit du för över den mängd pengar som du behöver. Skulle du bli bestulen på kortuppgifterna blir du inte av med hela lönen eller sparkapitalet och skadan blir inte lika stor för dig. Skulle du få hem en vara eller tjänst som du inte har beställt ska du direkt kontakta företaget och bestrida fakturan då detta kan vara ett tecken på id-kapning.

Lämna aldrig känsliga uppgifter via telefon/mail
Lämna aldrig ut ditt konto- eller kortnummer per telefon eller mail till någon! Det gäller oavsett om du ska köpa eller sälja något, eller om någon kontaktar dig av annan anledning.

Skydda din kortkod
Om du betalar med kort, skydda din kod genom att ex. hålla för handen när du slår koden.

Köper du begagnade varor av privatpersoner, så rekommenderar vi att du använder dig av sidor som erbjuder säker betalning. Läs fler tips om vad du bör tänka på när du köper begagnat.

ID-kapning

I vårt digitala samhälle är det viktigare än någonsin att vara mån om och jobba förebyggande mot id-kapning. Håll koll på dina id-handlingar och var noga med vem du ger känsliga uppgifter till.

Bluffakturor

Bluffakturor är precis vad de låter som – en bluff. Det kan ibland vara svårt att veta om fakturan du fått är falsk eller inte. Här kommer råd kring hur du kan hantera situationen.

Mer säkerhetsrådgivning

Tips för dig

Månadens erbjudande 20%

SSF Spärrtjänst med ID-stöldsupport

SSF Spärrtjänst är det enklaste och snabbaste sättet att spärra dina kort, id-handlingar och mobil/surfplatta. Nu ingår även ID-stöldsupport i tjänsten utan extra kostnad. Dessutom gäller tjänsten för alla i hushållet. Ring ett enda samtal, vi svarar dygnet runt. Just nu kan nya kunder testa SSF Spärrtjänst i 1 år med 20% rabatt!

275 kr 220 kr / st