Enligt statistik från Polisen anmäls ca 125 000 mobiltelefoner stulna varje år och så många som 5 % av mobilägare uppger att de någon gång blivit av med sin mobiltelefon enligt den Demoskopundersökning SSF Stöldskyddsföreningen låtit göra. Trots det vet bara varannan mobilägare hur mobilen ska spärras om den blir stulen eller borttappad.

Bortsett från mobiltelefonens värde i sig, innehåller våra mobiler väldigt mycket information som en tjuv kan dra nytta av. Skulle tjuven ta sig in i mobilen har denne tillgång till meddelanden, e-post, Paypal, olika sociala medier etc. och med hjälp av dessa kan sedan tjuven lätt lura till sig pengar och beställa varor. Därför är det viktigt att se över sin mobila säkerhet.

TIPS

Förebyggande åtgärder:
• Använd skärmlås.
• Ha unika lösenord eller fingeravtryck.
• Använd aldrig samma kod till olika tjänster i mobilen.
• Ha mobilens spårningstjänst aktiverad.
• Säkerhetskopiera regelbundet.

Om du blivit utsatt:
• Spärra mobilen och abonnemanget hos din mobiloperatör.
• Du kan även låsa mobilen via iCloud eller ett Google-konto beroende på vilken typ av mobil du har.
• Logga ut från alla tjänster i mobilen via dator.
• Polisanmäl förlusten.

Extra tips! Läs om hur du kan hitta, låsa och rensa en borttappad Android-enhet och om hur du kan låsa och spåra din enhet med Förlorat läge i Hitta min iPhone.

Fler tips om hur du kan göra det svårare för tjuven – se vår nya säsong av Stoppa Tjuven

Kostnadsfri rådgivning

Har du några frågor är du välkommen att kontakta vår kostnadsfria oberoende säkerhetsrådgivning 0771-773 773. Du kan också chatta med oss här på vår hemsida.