Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Produkten har lagts till i din varukorg.

Telefonförsäljningar är säljsituationer som kan vara svåra att hantera på ett bra sätt. Kanske blir du uppringd av en oönskad telefonförsäljare och har svårt att avsluta samtalet, eller kanske har du köpt något över telefonen som du inte vill ha. Här kommer några praktiska råd om hur du kan agera på ett säkert sätt.

Du måste inte lyssna

Det är du som bestämmer om du vill prata med personen som ringer upp. Om du av någon anledning inte kan prata just då, säg exempelvis: "Vill du vara snäll och ringa mig senare, jag är upptagen just nu". Om du inte alls är intresserad av att köpa något, säg exempelvis: "Jag är inte intresserad av det du säljer, tack för samtalet", och lägg på.

Lämna aldrig ut känsliga uppgifter via telefon

Seriösa företag ringer eller mailar aldrig och ber om konto- eller kortuppgifter. Lämna därför aldrig ut dessa uppgifter via telefon eller mail. Om du får en sådan förfrågan, säg exempelvis: "Jag har inte det tillgängligt just nu. Jag kontaktar mitt bankkontor (eller vem det är som ringer) så snart jag kan och reder ut det här. Tack för att du ringde."

Du kan spärra ditt nummer med NIX

Du kan numera anmäla både fast telefon och mobiltelefon till NIX-telefon. Det är en ideell organisation som för register över de personer som inte vill ha obeställda samtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte. Att spärra sitt telefonnummer i NIX-telefons register kostar ingenting (förutom samtalsavgiften till spärrtelefonen).

Du har ångerrätt i 14 dagar

För all försäljning via internet, postorder, telefon- och hemförsäljning gäller Distans- och hemförsäljningslagen. Den viktigaste delen i lagen är att du som konsument ska bli informerad om ångerrätt, och att lagen ger dig rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Du behöver inte uppge något specifikt skäl till varför du vill ångra köpet. Det gäller alla köp inom Sverige. Inom EU kan ångerrätten i vissa fall vara något kortare.

 

Bluffakturor

Bluffakturor är precis vad de låter som – en bluff. Det kan ibland vara svårt att veta om fakturan du fått är falsk eller inte. Här kommer råd kring hur du kan hantera situationen.

Mer info

ID-kapning

I vårt digitala samhälle är det viktigare än någonsin att vara mån om och jobba förebyggande mot id-kapning. Håll koll på dina id-handlingar och var noga med vem du ger känsliga uppgifter till.

Mer info

Åldringsbrott

Det finns tjuvar som specialiserar sig på stölder och bedrägerier mot äldre. Brotten begås både i hemmet och vid ex. bankomaten. Ta del av våra råd om hur du och dina närstående kan skydda er. 

Mer info
Mer säkerhetsrådgivning
-50 kr!

SSF DNA-märkning

Avskräck tjuven och öka dina chanser att få tillbaka stulna värdesaker. Ta hjälp av den senaste tekniken och skydda dem på ett enkelt och effektivt sätt med SSF DNA-märkning! 

Erbjudandet gäller till och med 31 maj 2017.

Mer info

SSF Spärrtjänst

SSF Spärrtjänst är det enklaste och mest effektiva sättet att spärra dina kort, id-handlingar och mobil/surfplatta. Ring ett enda samtal, vi svarar dygnet runt.

Mer info

SSF Nyckelbricka

Nyckelbrickan har funnits i över 60 år och är en tydlig symbol för ett effektivt vardagsskydd. Med brickan på din nyckelknippa ökar du chanserna att få tillbaka dina tappade nycklar.

Mer info

SSF Stöldskyddsregistret

Vilka av dina värdesaker vill du ska finnas i SSF Stöldskyddsregister? Regristera

 

Då blir de automatiskt spårbara för polisen om de skulle försvinna, och det ökar dina chanser att få tillbaka dem.

Mer info