Vilket trådlöst larm ska jag köpa till min bostad?

Svar: Vi rekommenderar att du vänder dig till en certifierad (godkänd) larminstallatör, där får du all hjälp du behöver. Dessutom bör larmkomponenterna var och en vara godkända. Det finns idag inga färdiga paketlösningar. Det installerade larmet ska vara kopplat till larmcentral. Du kan söka efter godkända larm och installatörer i vår tjänst Sök godkända produkter och företag.

Mitt försäkringsbolag säger att jag ska ha en godkänd låsenhet i min ytterdörr. Vad innebär det?

Svar: Låshus, cylinder, slutbleck och förstärkningsbehör ska vara i låsklass 3 eller högre. För att få kontakt med en auktoriserad låssmed kontakta SLR, Sveriges Lås och Säkerhetsleverantörers Riksförbund.

Vi funderar på att köpa lås med kod i stället för med nyckel till våra ytterdörrar. Vad är det som gäller då?

Svar: Idag finns det så kallade elektromekaniska lås som är certifierade som godkända låsenhet, men med förbihållet att du låser upp med hjälp av tagg/ bricka. Låset är inte godkänt för upplåsning med kod eller mobil.

Kontakta ditt försäkringsbolag om vilka krav de ställer för att din försäkring ska gälla vid en skada.

Vilken säkerhetsdörr ska jag använda till min lägenhet?

Svar: Vår rekommendation är en säkerhetsdörr i lägst RC 3. Du måste själv tala om att du vill att de sätter in intygade lås i dörren innan den monteras, då detta inte är ett krav för att få dörren certifierad.

Min bostadsrättsförening vill installera nyckeltuber. Vad är det?

Svar: Nyckeltuber monteras antingen i dörren eller i väggen vid sidan av dörren. I Nyckeltuben kan den boende säkert lägga in en nyckel de gånger en hantverkare eller fastighetsförvaltare behöver tillgång till lägenheten när hon/han inte är hemma.

SSF DNA-märkning

Beställ SSF DNA-märkning, avskräck tjuven och öka chanserna att få tillbaka stulna värdesaker genom MärkDNA.

499 kr / st
Mer info
Familjepaketet 20%

Månadens erbjudande

Nyckelbrickan är vår mest kända produkt som varje vecka hjälper cirka 100 personer att få tillbaka sina tappade nycklar. Passa på att skaffa en Nyckelbricka till varje familjemedlem inför sommaren. Just nu får du Familjepaketet 1 år för 340 kr (ord pris 425 kr). Erbjudandet gäller till och med 31 maj 2018.

425 kr 340 kr / st
Mer info