Att använda wifi och öppna nätverk

Det är lätt att idag skapa ett öppet nätverk som bjuder in andra datorer och mobiler i omgivningen. De öppna nätverken utgör en risk, eftersom det samtidigt öppnar upp för bedragare att komma åt inloggningsuppgifter till våra konton.

Ett sätt för bedragare att komma åt inloggningsuppgifter, är att skapa ett gästnätverk och använda ett namn som inte känns vare sig skumt eller bedrägligt. När du sedan surfar in på nätverket, kan bedragaren kopiera alla uppgifter du skickar från din telefon, helt utan att du märker det. Surfa därför alltid med försiktighet.

Här kommer några smarta säkerhetstips:

Slå av wifi

Ha inte wifi påslaget på mobil eller dator. Då kommer inte din enhet att söka efter nätverk att koppla upp sig på.

Dubbelkolla namnet

Om du kopplar upp dig på ett öppet nätverk – försök förvissa dig om att det är upprättat av en trovärdig leverantör. Om du exempelvis bor på hotell, kolla nätverksnamnet med receptionen.

Personliga sidor

Logga inte in på personliga sidor, som mail, Facebook eller andra sidor som kräver ditt lösenord via ett öppet nätverk, om du inte känner dig helt trygg med det.

Bankärenden och internetköp

Gör aldrig bankärenden eller internetköp via ett nätverk som du inte känner dig helt säker på är skyddat. Använd internetspärr och/eller geospärr om banken erbjuder det. Internetspärr betyder att kortet är låst för internetköp och när du ska genomföra ett köp låser du tillfälligt upp kortet. Geospärr betyder att det finns en geografisk spärr på kortet, vilket innebär att kortet inte går att använda i visst geografiskt område (Källa: Polisen).

Läsa nyheter och annan publik information

I normalfallet kan du läsa nyheter, kolla tidtabeller och titta på annan publik information utan att det är någon större risk för intrång.

Fake news och källkritik

”Fake news” betyder att ”nyheten” är medvetet påhittad eller förvrängd. Var alltid källkritisk och överväg om det finns något vinstintresse hos avsändaren. Läs mer om hur du kan känna igen ”fake news”.

ID-kapning

I vårt digitala samhälle är det viktigare än någonsin att vara mån om och jobba förebyggande mot id-kapning. Håll koll på dina id-handlingar och var noga med vem du ger känsliga uppgifter till.

Kortbedrägerier

När du handlar i butiker och på nätet av privatpersoner, se till att skydda dina kontokort och känsliga uppgifter på allra, bästa sätt. Att skriva upp spärrnummer och ha ett särskilt shoppingkort är två tips. Här kommer fler.

Bluffakturor

Bluffakturor är precis vad de låter som – en bluff. Det kan ibland vara svårt att veta om fakturan du fått är falsk eller inte. Här kommer råd kring hur du kan hantera situationen.

SSF DNA-märkning

Avskräck tjuven i höst med MärkDNA och öka dina chanser att få tillbaka stulna värdesaker. Ta hjälp av den senaste tekniken och skydda dem på ett enkelt och effektivt sätt med SSF DNA-märkning!

499 kr / st
Familjepaketet 20%

Månadens erbjudande

Nyckelbrickan är vår mest kända produkt som varje vecka hjälper cirka 100 personer att få tillbaka sina tappade nycklar. Passa på att skaffa en Nyckelbricka till varje familjemedlem i höst. Just nu får du 20 % rabatt på vårt familjepaket med 6 nyckelbrickor i 1 år. Erbjudandet gäller tom 30 november 2017 och gäller endast nya kunder.

413 kr 330 kr / st

SSF Spärrtjänst

SSF Spärrtjänst är det enklaste och mest effektiva sättet att spärra dina kort, id-handlingar och mobil/surfplatta. Ring ett enda samtal, vi svarar dygnet runt.

SSF Stöldskyddsregistret

Vilka av dina värdesaker vill du ska finnas i SSF Stöldskyddsregister? Registrera dina värdesaker. Då blir de automatiskt spårbara för polisen om de skulle försvinna, och det ökar dina chanser att få tillbaka dem.