Wifi och öppna nätverk

Det är lätt att idag skapa ett öppet nätverk som bjuder in andra datorer och mobiler i omgivningen. De öppna nätverken utgör en risk, eftersom det samtidigt öppnar upp för bedragare att komma åt inloggningsuppgifter till våra konton.

Ett sätt för bedragare att komma åt inloggningsuppgifter, är att skapa ett gästnätverk och använda ett namn som inte känns vare sig skumt eller bedrägligt. När du sedan surfar in på nätverket, kan bedragaren kopiera alla uppgifter du skickar från din telefon, helt utan att du märker det. Surfa därför alltid med försiktighet.

Våra smarta säkerhetstips

Slå på wi-fi när du behöver

Ha inte wifi alltid påslaget på din mobil eller dator för att undvika att du kopplas upp på okända nätverk. Ett tips är att ha funktionen "fråga om anslutning" aktiverad på din mobil.

Dubbelkolla namnet

Om du kopplar upp dig på ett öppet nätverk – försök förvissa dig om att det är upprättat av en trovärdig leverantör. Om du exempelvis bor på hotell, kolla nätverksnamnet med receptionen.

Personliga sidor

Logga inte in på personliga sidor, som mail, Facebook eller andra sidor som kräver ditt lösenord via ett öppet nätverk, om du inte känner dig helt trygg med det.

Bankärenden och internetköp

Gör aldrig bankärenden eller internetköp via ett nätverk som du inte känner dig helt säker på är skyddat. Använd internetspärr och/eller geospärr om banken erbjuder det. Internetspärr betyder att kortet är låst för internetköp och när du ska genomföra ett köp låser du tillfälligt upp kortet. Geospärr betyder att det finns en geografisk spärr på kortet, vilket innebär att kortet inte går att använda i visst geografiskt område.

Läsa nyheter och annan publik information

I normalfallet kan du läsa nyheter, kolla tidtabeller och titta på annan publik information utan att det är någon större risk för intrång.

Så här går det till när bedragaren skapar ett gästnätverk- kika på serien Stoppa Tjuven om mobila enheter

Så här känner du igen fake news

”Fake news” betyder att ”nyheten” är medvetet påhittad eller förvrängd. Var alltid källkritisk och överväg om det finns något vinstintresse hos avsändaren.

ID-kapning

I vårt digitala samhälle är det viktigare än någonsin att vara mån om och jobba förebyggande mot id-kapning. Håll koll på dina id-handlingar och var noga med vem du ger känsliga uppgifter till.

Kortbedrägerier

När du handlar i butiker och på nätet av privatpersoner, se till att skydda dina kontokort och känsliga uppgifter på allra, bästa sätt.

Bluffakturor

Bluffakturor är precis vad de låter som – en bluff. Det kan ibland vara svårt att veta om fakturan du fått är falsk eller inte. Här kommer råd kring hur du kan hantera situationen.

Tips för dig

Månadens erbjudande 20%

SSF Spärrtjänst med ID-stöldsupport

SSF Spärrtjänst är det enklaste och snabbaste sättet att spärra dina kort, id-handlingar och mobil/surfplatta. Nu ingår även ID-stöldsupport i tjänsten utan extra kostnad. Dessutom gäller tjänsten för alla i hushållet. Ring ett enda samtal, vi svarar dygnet runt. Just nu kan nya kunder testa SSF Spärrtjänst i 1 år med 20% rabatt!

275 kr 220 kr / st