Vind och källarförråd

I flerbostadshus är det viktigt att begränsa så att bara de behöriga har tillträde till vind- och källarutrymmen. I hyresfastigheter är det fastighetsägarens ansvar att ordna med säkerhet kring vind och källare.

Att tänka på som fastighetsägare (bostadsbolag och bostadsrättsföreningar)

• Ha koll på antalet nycklar som finns i omlopp och vilka personer som har dessa. Om det är oklart eller om låsen börjar bli gamla, kan det vara en bra idé att byta lås. En variant är lås med kopieringsskyddade nycklar eller tag+kod. Tag+kod har fördelen att vara enkla att spärra ut om tagen inte lämnas tillbaka, till exempel vid flytt.
  • Dörr och karm in till allmänna utrymmen är utsatta och kan ibland behöva förstärkas med brytskydd som täcker hela dörrens framkant.
  • Det är viktigt att kraven för utrymning uppfylls med de lås som finns i dörrarna.
  • Direktingångar (från utsidan) till allmänna utrymmen behöver vara av samma kvalitet som andra ingångar till fastigheten. Det är också viktigt att ha fungerande belysning.
  • Att använda inbrottskyddande förrådsinredningar ger ett extra bra skydd.

Förebyggande tips till dig som boende

• Förvara inte stöldbegärliga föremål som ex. maskiner och verktyg i vind- och källarförråd, om de inte har inbrottsskyddande förrådsinredning.
  • SSF rekommenderar att använda godkända hänglås och hänglåsbeslag i lägst klass 2 till vind och källarförråd.
  • För att öka upptäcktsrisken är det bra att gå in till vind och källarförråden lite då och då. Kontrollera då också om belysningen fungerar och meddela fastighetsskötaren om något är trasigt.
  • Märk det som finns i förråden. Använd märkDNA för att skydda exempelvis verktyg, cyklar, barnvagnar, sportutrustning och andra liknande värdeföremål.
  • Dokumentera dina värdesaker i en inventarielista och registrera den i SSF Stöldskyddsregister.

Grannsamverkan

Med Grannsamverkan minskar brottsligheten och ökar tryggheten i ditt bostadsområde.

Säkerhet för fritidshuset

Att tänka över skyddet för fritidshus är extra viktigt, eftersom du inte alltid är där och kan ha koll. Läs våra tips på hur du behåller ditt fritidshus fritt från tjuvar.

Inbrottslarm och kameraövervakning

Numera finns det en mängd olika typer av inbrottslarm, många med kameraövervakning. Läs våra råd och tips innan du väljer vad som passar bäst för ditt hem.

Dörrar och lås

Tjuvar är uppfinningsrika och använder inte alltid dörren för att ta sig in i bostaden. Med ett bra säkerhetsskydd för dina fönster, källarfönster, altan- och entrédörrar kan du effektivt hindra ett inbrott.

Mer säkerhetsrådgivning

SSF DNA-märkning

Avskräck tjuven i höst med MärkDNA och öka dina chanser att få tillbaka stulna värdesaker. Ta hjälp av den senaste tekniken och skydda dem på ett enkelt och effektivt sätt med SSF DNA-märkning!

499 kr / st

SSF Spärrtjänst

SSF Spärrtjänst är det enklaste och mest effektiva sättet att spärra dina kort, id-handlingar och mobil/surfplatta. Ring ett enda samtal, vi svarar dygnet runt.

Familjepaketet 20%

Månadens erbjudande

Nyckelbrickan är vår mest kända produkt som varje vecka hjälper cirka 100 personer att få tillbaka sina tappade nycklar. Passa på att skaffa en Nyckelbricka till varje familjemedlem i höst. Just nu får du 20 % rabatt på vårt familjepaket med 6 nyckelbrickor i 1 år. Erbjudandet gäller tom 30 september 2017 och gäller endast nya kunder.

413 kr 330 kr / st

SSF Stöldskyddsregistret

Vilka av dina värdesaker vill du ska finnas i SSF Stöldskyddsregister? Registrera dina värdesaker. Då blir de automatiskt spårbara för polisen om de skulle försvinna, och det ökar dina chanser att få tillbaka dem.