Så skyddar du dig mot de nya ”syra-inbrotten”

Syrainbrott

De senaste dagarna har en ny slags inbrottsmetod upptäckts i Sverige, där tjuvarna ska ha använt sig av en typ av syra för att ta sig in i människors hem. Det rapporterar bland annat Sveriges Radio och TV4 Nyheterna. Vår rådgivningschef Per Klingvall tipsar om hur du kan skydda dig.

De senaste dagarna ska flera liknande inbrott ha inträffat i Stockholmsområdet. Förra veckan rapporterade polisen om flera inbrott där tjuvarna använt sig av en stark syra för att förstöra låskolven på ytterdörren. Denna metod möjliggör för förövarna att ljudlöst ta sig in i bostäder, och boende på de drabbade adresserna i Stockholm som TV4 Nyheterna talat med beskriver upplevelsen som obehaglig.

TV4 Nyheterna som rapporterat om inbrotten frågade vår rådgivningschef Per Klingvall om hur privatpersoner kan skydda sig mot inbrotten. Han ger följande tips:

– Det viktigaste man kan göra för att förebygga den här typen av inbrott är att det ser ut som att man fortfarande är kvar hemma, och att man dessutom pratar ihop sig med sina grannar, hjälps åt att hålla uppsikt och hjälps åt att tömma brevlådor, säger Per Klingvall.

Tips: Så skyddar du dig mot ”syra-inbrotten”

• Gå med i eller starta Grannsamverkan i ditt bostadsområde för att hjälpa både dig själv och dina grannar.
  • Se till att ha certifierade lås på dörrar, altandörrar och fönster. Mer om lås kan du läsa i denna guide.
    Få det att se ut som att någon är hemma. Städa inte för mycket, skaffa rörelsestyrd belysning utomhus, och sätt timer på lampor inomhus när du inte är hemma som tänds när mörkret faller.

Under semestermånaderna juni-augusti sker fler inbrott än vanligt. Läs mer om detta och ta del av våra råd för att minska risken för inbrott inför semestern i vår artikel.

Fler tips om inbrott hittar du i denna guide. Här finns även särskilda råd till dig som har inbrottslarm.