Afterski kan bli en dyr historia – så skyddar du skidutrustningen

Många låser cykeln – men få tänker på att skydda skidutrustningen på skidsemestern.

Varje år stjäls skidutrustning för miljontals kronor. Förra året anmäldes drygt 80 stölder av skidutrustning i bara Åre och Duved, och skiduthyrare räknar med att ha förlorat utrustning för över 600 000 kronor på grund av stölder. Men långt ifrån alla stölder anmäls.

Enligt polisen i Jämtland är mörkertalet för skidstölder stort. En av anledningarna är bland annat att de som hyr utrustning inte alltid anmäler stölden efter att de betalat den självrisk som skiduthyrare kräver vid förlust av skidutrustning, vilket ligger på den som hyr. Att stjäla dyr utrustning är inte svårt när den står obevakad utanför restauranger och boenden dag som natt. Störst risk är i samband med afterski.

– Att vi inte tänker på att skydda vår skidutrustning som vi skyddar andra värdesaker som cykeln till exempel, är anmärkningsvärt. Vi skulle inte låta en cykel som kostar 10 000 kr eller mer stå olåst utomhus, säger Mariana Handler, Polisen Åre.

Även om du är försäkrad medför en stöld kännbara kostnader i form av självrisk. Att anmäla stölden och få ersättning från försäkringsbolagen är dessutom tidskrävande. Utöver detta kan stora kostnader för stölder leta till ökade premiekostnader. Men ett bra sätt att skydda sig är att göra det svårt för tjuven.

– Kan man inte låsa fast sin utrustning på afterski eller liknande tycker jag att man ska sära på skidorna eller para ihop sina skidor med en väns, det är inte lika attraktivt för tjuven med en eller olika skidor, säger Lina Nilsson rådgivningsexpert på SSF Stöldskyddsföreningen.

Här är fler tips från SSF Stöldskyddsföreningen om hur du kan minska risken att utsättas för stöld i skidbacken:

Skydda din skidutrustning:

• Ställ inte skidorna ihop utan uppsikt, utan dela på dem, en skida är inte lika attraktiv som två.
  • Ställ in skidutrustning inomhus under natten.
  • Skriv upp det unika tillverkningsnummer som finns på all nyare utrustning.
  • Hyr du skidor är det viktigt att kolla upp om din hemförsäkring täcker en eventuell förlust, eller om du behöver en extra försäkring.
  • Polisanmäl ALLTID en stöld!
  • Märk din skidutrustning med till exempel DNA-märkning.

För mer information kontakta:
Lina Nilsson, rådgivningsexpert, SSF Stöldskyddsföreningen, 070-981 65 72, [email protected]
Mariana Handler, kommunpolis, Åre, 010-567 56 68

SSF Stöldskyddsföreningen är en oberoende ideell förening som sedan 1934 verkar för ett tryggare samhälle. Överskotten från våra produkter och tjänster återinvesteras i vårt ideella brottsförebyggande arbete. SSF ansvarar också för säkerhetskollen.se med aktuell information om digitala brott