Normverksamheten på Stöldskyddsföreningen

Våra normer utgör gemensamma spelregler som ökar tryggheten och säkerheten i samhället både fysiskt och digitalt för privatpersoner, verksamheter och egendom. Nyfiken på vårt normarbete? Då är denna guide för dig!

Vad är normer?

SSF Stöldskyddsföreningen ger ut aktuella normer och regelverk inom fysisk och digital säkerhet. Normerna beskriver krav och funktion för olika produkter, personer och tjänster. Kraven kommer exempelvis från Svensk Försäkring, myndigheter, intresseorganisationer, representanter från näringslivet och andra branschaktörer och riktar sig till exempelvis försäkringsbolag, kravställare, projektörer, leverantörer och slutanvändare.

Vårt normarbete bidrar till ökad trygghet och säkerhet i samhället. SSF verkar även som opinionsbildare och informationsspridare i det brottsförebyggande arbetet. Normerna utgör en gemensam grund för krav på säkerhet för alla inom samma bransch: Försäkringsbranschen känner sig trygg med att en viss nivå uppfylls. Normerna är också praktiska och underlättar för kravställare – inget faller mellan stolarna!

Våra 4 grundprinciper

Öppenhet – det är öppet för alla juridiska personer i Sverige att delta och bevaka utvecklingen av normer inom ramen för arbetsgrupper och remissgrupper.

Frivillighet – det är frivilligt att delta i normframtagningen och det är frivilligt att använda normer.

Intressentstyrt – det är intressenterna som deltar och bidrar till normframtagningen och SSF uppmuntrar ett brett deltagande och därmed bred förankring av innehållet i de normer som tas fram.

Konsensus – framtagandet av normer strävar efter att alla deltagare ska kunna acceptera innehållet i de normer som tas fram.

Se bilden på normprocessen i högre upplösning

Lär dig allt om normarbetet på Stöldskyddsföreningen!