SSF 130 utgåva 10 – Utbildning

En högaktuell revidering!
Boka nu

Vill du säkerställa ett effektivt inbrottsskydd och alltid ligga steget före? Då är det avgörande att ha kunskap och förståelse för normen SSF 130, som reglerar projektering och installation av inbrotts- och överfallslarmanläggningar. Genom att projektera och installera inbrottslarm på rätt sätt får du ett värdefullt komplement till andra skyddsåtgärder, och du minimerar riskerna och ekonomiska konsekvenser som kan uppstå till följd av bristande kunskap.

Om utbildningen

Normen SSF 130 har nu reviderats och kommit ut i en ny utgåva, SSF 130 utgåva 10. Normen är omfattande och specificerar kraven på inbrotts-, överfallslarmanläggningar som kan finnas i försäkringsvillkor eller i andra sammanhang. Under denna utbildning går vi igenom de förändringar som genomförts för utgåva 10 och vi förklarar också bakgrunden till förändringarna. Det är mycket värdefull kunskap oavsett om du är kravställare, användare, upphandlare eller leverantör av säkerhet och genom att delta i denna utbildning får du inte bara en djupare förståelse för SSF 130, utan också en konkurrensfördel genom att ligga i framkant vad gäller arbetet med inbrottsskydd.

Vem riktar sig utbildningen till?

Utbildning riktar sig till dig som redan har erfarenhet inom projektering och installation av inbrotts- och överfallslarmanläggningar enligt SSF 130 och som vill sätta dig in i de förändringar som införts i den nya utgåvan.

Den är relevant för t ex leverantörer av säkerhet, kravställare så som försäkringsbolag och myndigheter, upphandlare/inköpare, säkerhetsansvariga/funktionsansvariga/driftansvariga, fastighetsägare, arkitekter, säkerhetskonsulter.

För dig som behöver grundläggande kunskap i SSF 130 rekommenderar vi vår endagsutbildning Inbrottslarm, läs mer här.

Utbildningen kan anpassas efter ert företags specifika behov och beställas som en företagsutbildning.

Datum och plats

2 dec 2024, Online

Utbildningens längd

1/2 dag

Avgift

2 600 kr exkl moms

Utbildningens innehåll

Utbildningen i sin helhet tar upp förändringarna i normen och förklarar bakgrunden till förändringarna.

Punkter vi kommer att ta upp i utbildningen:

• Kort genomgång av SSF 130:s bakgrund, syfte och användningsområden.
  • Förklara på vilket sätt SSF 130 är ett bra och ofta avgörande stöd i arbetet med inbrottsskydd, både ur ett säkerhets-, kvalitets- och ekonomiskt perspektiv.
  • Gå igenom de viktigaste uppdateringarna och ändringarna i den senaste versionen av SSF 130.
  • Förklara och exemplifiera vad förändringarna innebär i praktiken vid arbetet utifrån SSF 130.
  • Sammanfatta och ge konkreta tips och råd till er som antingen ska börja eller fortsätta arbeta utifrån SSF 130.

Utbildningens längd

Utbildningen omfattar 1/2 dag.

Datum och plats

2 december 2024, kl 9-12.00, online.

Avgift

2 600 kr exkl moms

Kursdokumentation

Många har redan SSF 130 utgåva 10 idag genom t ex abonnemang, men om du saknar den erbjuder vi 50% rabatt på normen i samband med bokning av utbildningen.

Kursledare

Fredrik Karlsson, Frekar Konsult AB och kundansvarig/projektledare hos Finlarm AB. Fredrik har lång och gedigen bakgrund inom projektering och installation av inbrottslarm, han har jobbat i säkerhetsbranschen sedan 1989 och är certifierad Behörig ingenjör – inbrottslarm. Han har arbetat som tekniker i 12 år och de senaste 15 åren har Fredrik jobbat som projektör och projektledare för säkerhetsentreprenader. Under 5 års tid har Fredrik även varit entreprenadchef på Stockholmskontoret, Bravida Säkerhet.

Elin Ljungström

Boka nu